Skip to main content

Al vele jaren is ons kantoor gevestigd in een pand aan de Propellerstraat in Amsterdam, een bedrijfspand wat eigendom is van SDR Holding. SDR Elektrotechniek is huurder van het grootste deel van het pand. Dit is echter niet altijd zo geweest. Toen ik in 1988 bij SDR kwam werken hadden we de begane grond en slechts een klein stukje van de verdieping. De rest van het pand was verhuurd aan kleine bedrijven die ieder een eigen deel hadden.

Gegroeid
Afgelopen jaren zijn we gegroeid van circa 50 medewerkers naar de huidige omvang met 185 medewerkers, waarvan er ongeveer 85 op kantoor werken. We hebben in de loop der jaren telkens een extra stuk kantoorruimte erbij gehuurd en sinds vorig jaar hebben we ook de gehele bovenverdieping erbij. In totaal hebben we nu circa 2300 m2 ter beschikking, waaronder ook een deel magazijn en opleidingsruimte. Onze indeling is altijd open en transparant geweest, er is altijd veel tijd besteed en aandacht geweest voor de uitstraling. In de afgelopen jaren merkten we wel dat het wat gedateerd werd en ook werd mede door Corona, het thuiswerken bij SDR gebruikelijker. Ook is er meer behoefte aan scheiden van werk-, rust- en vergaderruimten. Daarom hebben we de beslissing genomen om een mooie stap naar de toekomst te zetten en een behoorlijke verbouwing te initiëren.

Fasering
Corona heeft planning-technisch wat roet in het eten gegooid, maar inmiddels zijn we druk bezig met fase 1 van de verbouwing. Dit doen wij samen met onze vaste partners Bouwbedrijf Salverda en Technisch Installatie Buro Van Dort. De verbouwing vindt plaats in twee fasen, waarbij we enige creativiteit en flexibiliteit van onze collega’s vragen vanwege het werken in een kleinere ruimte of het tijdelijk verhuizen naar een andere interne ruimte. Ook huren we tijdelijk externe kantoorruimte, om meer werkruimte te creëren voor de tijdelijke gewijzigde huisvesting van alle afdelingen tijdens de verbouwing.

Ontwerp
Wij hebben D/DOCK gevraagd om voor ons het ontwerp te maken en er is door hen een mooi geheel gemaakt. Na een aantal ontwerpbesprekingen, is er uiteindelijk een mooi ontwerp uitgekomen waarbij ook onze medewerkers allemaal de mogelijkheid tot inspraak hebben gehad. Daar kwamen nog een aantal goede suggesties uit, waardoor er nu een inrichting komt waar iedereen blij mee is. De nadruk in het ontwerp ligt op het scheiden van werken en rust, op genoeg spreekkamers, spreekcellen en variatie in de soorten werkplekken.

Verbinding
Het pand is niet het meest logische gebouw om in te richten, maar D/Dock heeft rondom de patio een connector bedacht die ruimten en afdelingen met elkaar verbindt. De connector wordt dus het verbindende deel. Sinds een aantal jaren werken we in projectteams en op deze wijze heeft elk team een mooie eigen ruimte, maar is er toch een grote verbinding tussen de teams. Neem daarbij de diverse spreek- en rustruimten en het maakt het geheel straks compleet tot een hele fijne werkomgeving.

 

   

Kleurrijk
Er wordt veel met kleur gewerkt, waardoor er een hele mooie schakering ontstaat tussen ruimten en plekken om samen te werken, maar ook om rustig te kunnen werken of ongestoord gesprekken te kunnen voeren met collega’s of relaties. Ook de kantine wordt geheel aangepakt en ziet er straks heel anders uit dan de zakelijke ruimte die het nu is. Onderstaand een aantal impressies:

               

Op deze manier zijn we ervan overtuigd dat we ook op kantoor de toekomst met vol vertrouwen tegemoet kunnen zien en dat we met deze nieuwe look onze huidige en nieuwe medewerkers een mooie en fijne  werkomgeving gaan bieden. De eerste fase van de verbouwing zal voor de zomervakantie klaar zijn en de tweede fase zal naar verwachting in oktober gereed zijn. Uiteraard zien we al onze relaties dan graag weer bij ons kantoor en laten we vol trots zien hoe mooi het is geworden!

Hans Smits